42 43 07 04 mail@mettehornbaek.dk

ANGST

Behandling af angst med terapi i Ballerup

De fleste mennesker som oplever angst får hjertebanken, uro og anspændthed i kroppen. Angst har det med at begrænse og hæmme. Angsten viser sig på mange måder f.eks. ved at vi skal holde en tale eller skal præstere til eksamen. Andre oplever angsten i sociale sammenhænge. For andre viser angsten sig i bestemte situationer f.eks. i køen i supermarkedet eller ved at køre bil. Angsten kan også vise sig ved, at man vågner om natten med hjertebanken og frygter en alvorlig sygdom. Uanset hvordan du oplever angst, er det ubehageligt og du kan få hjælp.

Angst kan både være psykisk, fysisk med bekymrende tanker og undvigende adfærd.

Kender du til at nervøsitet, ængstelighed og bekymringer fylder så meget i din hverdag, så du føler dig hæmmet og ufri?

Angst-terapi

Hvilke angstformer findes?

De mest almindelige angstlidelser er:

  • Præstationsangst
  • Generaliseret angst
  • Panikangst
  • Eksamensangst
  • Fobier (social fobi, agorafobi, enkel fobi)
  • Sygdomsangst

 

Hvilke angstsymptomer findes?

  • Hjertebanken, sveden, rysten og rødmen
  • Svimmelhed og uro i kroppen
  • Mundtørhed
  • Åndenød og vejrtrækningsproblemer,
  • Kvælningsfornemmelse og trykken på brystet
  • Uvirkelighedsfornemmelse, sovende og prikkende fornemmelse i dele af kroppen.
  • Angsten for døden – som hæmmer livsudfoldelsen
  • Fysisk og psykisk anspændthed
  • Konstant ængstelig med grublerier og tankemylder
  • Angst for angsten

 

Hvordan arbejder jeg med angst?

I et terapiforløb vil jeg skabe et trygt rum, hvor du vil begynde at forholde dig til angsten på nye måder. Jeg anvender kognitiv adfærdsterapi kombineret med mindfullness. Vi vil sammen undersøge de negative tanker, angstens budskab og lytte til, hvad den vil fortælle dig. I et forløb er det vigtigt at blive gradvist eksponeret for angsten og det vil jeg hjælpe dig med i et tempo, der passer dig.

Du vil gradvist lære angsten at kende og henover tid bruge angsten som et kompas i tilværelsen. Vi arbejder med at acceptere de indre oplevelser, følelser og kropslige fornemmelser. Du vil gradvist mærke indre frihed og få mere glæde i dit liv.

Du er altid velkommen til at ringe til mig, for at høre hvordan jeg kan hjælpe dig. Læs mere om booking af tid her.

Hvad kan du selv gøre?

Der er desværre ikke et quick fix til at styre angsten, men et godt sted at starte er at se på, hvordan du lever dit liv. Det handler om at leve et sundt, aktivt og inspirerende liv. Nedenstående punkter kan du bruge som inspiration til, hvordan du kan påvirke dit liv positivt.

  • Motion – dyrk regelmæssig motion, som du synes er sjov og motiverende
  • Kom ud i naturen
  • Åndedrætsøvelser
  • Søvn
  • Kost (spis grønt og varieret)
  • Begræns alkohol
  • Samvær med andre

Du kan læse mere om angst på Angstforeningens hjemmeside.