GENERT OG GENERTHED

 

Bange for at begå fejl?


Mange mennesker kender til at blive genert eller pinlig berørt i sociale situationer.

Generthed opstår, når vi er sammen med andre mennesker og bunder i en frygt for at lave fejl og at blive vurderet negativt. Generthed kan f.eks. opstå på arbejdet, hvor du skal holde et indlæg. Du har ligget søvnløs, får hjertebanken og sveder. Eller du skal til en fest, hvor der er mange mennesker. Du har lyst til at blive væk, fordi du har svært ved at smalltalke. Du føler ikke at du kan bidrage med noget interessant i en samtale. Eller måske frygter du, at andre mennesker er afvisende og fordømmende over for dig?

Generthed kan også opstå, når opmærksomheden uventet rettes mod dig. Du har allermest lyst til at gøre dig mindre og gemme dig et i et musehul.

Eller når du er alene ved tankens kraft.Tanken om at være i centrum kan få dig til at rødme og krumme tæer. At være genert kan være yderst lidelsesfuldt og hvis du undgår bestemte situationer er det livshæmmende.

 

Generthed-terapi


Hvorfor genert?

Generthed opstår tidligt i barndommen, når vi ikke bliver set, mødt og spejlet som dem vi er. Det handler om den man er og om ikke at være god nok. Måske har du hørt andre voksne sige ”at det barn er vel nok genert”. Måske har du oplevet at blive kritiseret som barn. Kærligheden fra forældrene var betinget og blev kun udvist, hvis du havde gjort dig fortjent.

 

Hvordan føles generthed?

Generthed er en ubehagelig følelse af ængstelighed og pinlighed. De fysiske symptomer er hjertebanken, muskelspændinger, rødmen, sveden, rysten, stammen, mundtørhed, vejrtrækningsbesvær og svimmelhed.

 

Generte tanker

Kender du til at være bange for at begå fejl?
Er du hellere stille og tavs?
Har du tanker om at du skal være 100% sikker før du tør sige din mening?

 

Få hjælp til generthed med terapi

Det tager tid at få bugt med generthed og der er ingen smutveje til et liv uden generthed.
I et terapeutisk forløb vil du få konkrete redskaber til at håndtere din generthed og få hjælp til at bryde den onde cirkel, som holder dig fast i samme mønster. Vi vil arbejde med at opdage de negative og kritiske tanker som du har om dig selv.
Hvordan opstod genertheden hos dig?

Hos mig vil du få hjælp til at kunne sige din mening, at blive tydelig og mere åben. Møde dig selv med venlighed og accept.
Det er ok at fejle. Du vil få hjælp til at opdage, hvad der spænder ben og langsomt flytte den pinagtige fokus væk fra dig selv.

Generthedens ansigter…..

genert – generthed – skyhed – forlegenhed – kejtet – pinlighed – skamfuld – blufærdighed – flovhed – konfliktsky